WYSOKI PUŁAP POEZJI

zainspirowani kanonem literatury polskiej 100-lecia niepodległości, zaprezentowanym przez tygodnik „POLITYKA” postanowiliśmy z Michałem Nikodemem – uniwersyteckim  polonistą – przybliżyć wam (i sobie również) sylwetki najlepszych polskich poetów ostatnich 100 lat

WYSOKI PUŁAP POEZJI miał obejmować 16 spotkań z 31 mistrzami pióra – jedno w miesiącu – na których postanowiliśmy ukazać tło historyczne, ciekawostki z życiorysów, walory ich poezji, inspiracje dla innych, porecytować wyróżnione dzieła, a wszystko to robić z wami – czyli wspólnie zanurzyć się w najlepszej poezji po uszy 🙂

Spotkania odbywały się równolegle w dwóch ważnych dla nas miastach i miejscach: Gliwice, ul. Banacha 3 – Klub Pracowników Politechniki Śląskiej oraz Katowice, ul. Francuska 15 – Herbaciarnia SMOCZY CZAJNIK. Pierwsze – 25 lutego 2019 r., ostatnie – 23 marca 2020 r. 

Niestety pandemia COVID wstrzymała naszą działalność. Udało nam się przedstawić w Wysokim Pułapie Poezji następujących mistrzów i ich tomiki poezji:

  • Bolesław Leśmian, Łąka, 1920.
  • Bruno Jasieński, But w butonierce, 1921.
  • Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Pocałunki, 1926.
  • Józef Czechowicz, Ballada z tamtej strony, 1932.
  • Czesław Miłosz, Trzy zimy, 1936.
  • Julian Tuwim, Bal w operze, 1936.
  • Zuzanna Ginczanka, O centaurach, 1936.
  • Julian Przyboś, Równanie serca, 1938.
  • Krzysztof Kamil Baczyński, Wiersze wybrane, 1942.
  • Tadeusz Różewicz, Niepokój, 1947.
  • Miron Białoszewski, Obroty rzeczy, 1956.
  • Konstanty Ildefons Gałczyński, Wiersze, 1956.
  • Wisława Szymborska, Wołanie do Yeti, 1957.
  • Zbigniew Herbert, Hermes, pies i gwiazda, 1957.
  • Stanisław Grochowiak, Rozbieranie do snu, 1959.
  • Aleksander Wat, Ciemne świecidło, 1968.
  • Rafał Wojaczek, Sezon, 1969.
  • Julian Kornhauser, W fabrykach udajemy smutnych rewolucjonistów, 1973.
  • Zbigniew Herbert, Pan Cogito, 1974.
  • Jarosław Iwaszkiewicz, Mapa pogody, 1977.