WYSOKI PUŁAP POEZJI
zainspirowani kanonem literatury polskiej 100-lecia niepodległości, zaprezentowanym przez tygodnik „POLITYKA” postanowiliśmy z Michałem Nikodemem – uniwersyteckim polonistą – przybliżyć wam (i sobie również) sylwetki najlepszych polskich poetów ostatnich 100 lat
WYSOKI PUŁAP POEZJI miał obejmować 16 spotkań z 31 mistrzami pióra – jedno w miesiącu – na których postanowiliśmy ukazać tło historyczne, ciekawostki z życiorysów, walory ich poezji, inspiracje dla innych, porecytować wyróżnione dzieła, a wszystko to robić z wami – czyli wspólnie zanurzyć się w najlepszej poezji po uszy 🙂
Spotkania odbywały się równolegle w dwóch ważnych dla nas miastach i miejscach: Gliwice, ul. Banacha 3 – Klub Pracowników Politechniki Śląskiej oraz Katowice, ul. Francuska 15 – Herbaciarnia SMOCZY CZAJNIK. Pierwsze – 25 lutego 2019 r., ostatnie – 23 marca 2020 r.
Niestety pandemia COVID wstrzymała naszą działalność. Udało nam się przedstawić w Wysokim Pułapie Poezji następujących mistrzów i ich tomiki poezji:
- Bolesław Leśmian, Łąka, 1920.
- Bruno Jasieński, But w butonierce, 1921.
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Pocałunki, 1926.
- Józef Czechowicz, Ballada z tamtej strony, 1932.
- Czesław Miłosz, Trzy zimy, 1936.
- Julian Tuwim, Bal w operze, 1936.
- Zuzanna Ginczanka, O centaurach, 1936.
- Julian Przyboś, Równanie serca, 1938.
- Krzysztof Kamil Baczyński, Wiersze wybrane, 1942.
- Tadeusz Różewicz, Niepokój, 1947.
- Miron Białoszewski, Obroty rzeczy, 1956.
- Konstanty Ildefons Gałczyński, Wiersze, 1956.
- Wisława Szymborska, Wołanie do Yeti, 1957.
- Zbigniew Herbert, Hermes, pies i gwiazda, 1957.
- Stanisław Grochowiak, Rozbieranie do snu, 1959.
- Aleksander Wat, Ciemne świecidło, 1968.
- Rafał Wojaczek, Sezon, 1969.
- Julian Kornhauser, W fabrykach udajemy smutnych rewolucjonistów, 1973.
- Zbigniew Herbert, Pan Cogito, 1974.
- Jarosław Iwaszkiewicz, Mapa pogody, 1977.